BANH PHCHUMBÂN, SEN ĐÔNTA FESTIVAL OF VIETNAM SOUTHERN KHMER: TRADITIONS AND MODERN CHANGES

Main Article Content

Da Chanh Son

Abstract

Banh Phchum Ban, Sen Đôn Ta (Ancestors’ Day) has been a symbol of culture, belief, and spirituality, and is the
point of convergence of Khmer culture. The holiday has gone deeply into the consciousness of the community, with an important role and significance that contributes to educating people in moral standards, such as being environmentally aware, ancestor worship and respecting those who have contributed to the Phum Sroc, to the nation and particularly expressing gratitude to the monks who act as the bridge between religion and state. This article applies perspectives, in accordance to the theory of functions (Functionalism) of the Malnowski, and studies the festival, which is in the process of modernization, with theories built on Ronald Inghart and Waye E. Baker’s methodologies. This research was conducted through fieldwork activities, observations, direct participation in some localities, and collecting and synthesizing literature about the festival made by cultural, philosophical and religious writers. A comparison and analysis assessment on holiday traditions and the
modern world has recorded these changes to the festival in present-day life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
1.
Son D. BANH PHCHUMBÂN, SEN ĐÔNTA FESTIVAL OF VIETNAM SOUTHERN KHMER: TRADITIONS AND MODERN CHANGES. journal [Internet]. 4Jun.2019 [cited 27Apr.2024];9(34):22-1. Available from: https://journal.tvu.edu.vn/index.php/journal/article/view/187
Section
Articles

References

1] Nguyễn Tấn Đắc. Văn hóa Đông Nam Á. Thành phố Hồ Chí Minh: Nhà Xuất bản Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh; 2005.
[2] Lê Hương. Người Việt gốc Miên. Văn Đàn; 1969.
[3] Sơn Phước Hoan. Chuyện kể Khmer. tập 4. Thành phố Hồ Chí Minh: Nhà Xuất bản Giáo dục; 2002.
[4] Lê Ngọc Thắng. Văn hóa các dân tộc thiểu số vùng Nam Bộ Việt Nam. Hà Nội: Nhà Xuất bản Đại học Quốc gia Hà Nội; 2009.
[5] Phạm Thị Phương Hạnh (chủ biên). Văn hóa Khmer Nam Bộ nét đẹp trong bản sắc văn hóa Việt Nam.
Hà Nội: Nhà Xuất bản Chính trị Quốc gia – Sự thật; 2011.
[6] Hứa Sa Ni. Lễ hội Ph’chum-Banh (Sên-Đôn-Ta) của người Khmer Nam Bộ. Tạp chí Di sản Văn hóa. 2012;4.
[7] Thu Hồng. Sene Dolta – Lễ báo hiếu của người Khmer. Tạp chí Văn hóa Phật giáo. 2009;88.
[8] Võ Văn Thắng, Nguyễn Hùng Cường, Nguyễn Thị Ngọc Thơ. Lễ hội truyền thống chùa Khơme Tây Nam Bộ. Tạp chí Văn hoá Nghệ thuật. 2016;380:34–38.
[9] Nhông Sương. Lễ hội mười hai tháng. Phnum Penh: Nhà Xuất bản Viện Phật giáo; 1966.
[10] Nhiên Phươn, Mom Chhay. Cổ tục Khmer. Phnum Pênh: Nhà Xuất bản Viện Phật giáo; 2002.
[11] Nhiều tác giả. Lễ hội cộng đồng: Truyền thống và biến đổi. Nhà Xuất bản Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh; 2014.
[12] Lê Trung Vũ. Lễ hội cổ truyền. Hà Nội: Nhà Xuất bản Khoa học Xã hội; 1992.
[13] Đặng Thị Oanh. Lễ hội dân gian các dân tộc thiểu số tỉnh Điện Biên. Hà Nội: Nhà Xuất bản Đại học Quốc gia Hà Nội; 2013.
[14] Ngô Chân Lý. Từ vựng Khmer – Việt. Nhà Xuất bản Thông tấn; 2009.
[15] Sơn Phước Hoan. Thành ngữ Tục ngữ Khmer. Thành phố Hồ Chí Minh: Nhà Xuất bản Giáo dục; 1995.
[16] Ngô Đức Thịnh, Frank Proschan (chủ biên). Folklore: Một số thuật ngữ đương đại. Hà Nội: Nhà Xuất bản Khoa học Xã hội; 2005.
[17] Đoàn Minh Châu. Cấu trúc lễ hội đương đại. Hà Nội: Nhà Xuất bản Văn hóa Thông tin; 2011.
[18] Vũ Ngọc Khánh. Lễ hội truyền thống trong đời sống xã hội hiện đại. Trong: Đinh Gia Khánh, Lê Hữu Tầng (chủ biên). Lễ hội cổ truyền trong quá
trình thích nghi với đời sống xã hội hiện đại và tương lai. Hà Nội: Nhà Xuất bản Khoa học Xã hội; 1993.