CHANGE AND EMPOWERMENT IN THE CULT OF GUAN GONG IN SOUTHERN VIETNAM

  • Tho Ngoc Nguyen
Keywords: Vietnam, Guan Gong, change, empowerment, culture

Abstract

Cultural practice is a kind of expression and reflection of real livelihood into human mind and experience, is a set of knowledge, values, faiths and social standards constructed by the whole community; therefore, it contains the rhythm and breath of life and can be changed to meet the demands. Regarding social
environment, the communities always keep going on the processes of developing and diversifying their culture through acculturation, exchange and localization, which finally constructs the social norms, goals and driving forces for their advancement. Among various approaches and methodologies, the change in  empowerment in cultural practices actively offers the optimized values in functional standardization and implementation. The final value is undoubtedly the social capital. This research is to investigate the introduction, development, change and empowerment of the Chinese-rooted Guan Gong belief in Vietnam, through which emphasizes the process and nature of the cult during the deep absorption in Vietnamese history of anti-foreign invasions throughout the last two centuries, and enriches local values of a characteristic belief and a symbolic icon of multicultural exchanges in Vietnam, especially in the Southern region. This
paper applies the theories of deconstruction and empowerment under cultural studies perspective in order to analyze and explain the processes of  deconstruction, restructuring and empowerment in the cult of Guan Gong in Southern Vietnam as well as extract the regular principle of cultural exchanges locally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Duara, Prasenjit. Superscribing symbols: the myth of
Guandi, the Chinese god of war. Journal of Asian Studies. 1988;47(4):778–795.
[2] Jordan, David K. Gods, Ghosts, and Ancestors. The
Folk Religion of a Taiwanese Village. BerkeleyLos Angeles-London: University of California Press; 1972.
[3] Ngụy Cẩn Viên. Tín ngưỡng Quan Công vùng Hoa
Nam Trung Hoa và Nam Bộ Việt Nam [Luận văn
Thạc sĩ]; 2016. Trường Đại học Khoa học Xã hội và
Nhân văn TP. Hồ Chí Minh.
[4] Hồ Tiểu Vệ. Già lam Thiên tôn. Hồng Kông: NXB
Đồ Thư Khoa Hoa; 2005. (胡小偉. 《珈藍天尊》,
香港:科華圖書出版社. 2005).
[5] Hầu Kiệt. Tín ngưỡng Quan Công và xã hội Trung
Quốc: khảo sát vùng Hoa Bắc. Tín ngưỡng Quan
Công và xã hội hiện đại. 2006;(侯傑.〈關公信仰與
中國社會—以華北地區為中心的考察〉,《關公
信仰與現代社會》,台北:真理大學宗教學系. 2006).
[6] Trương Gia Lân. Hung thần và cát thần: nghiên cứu
loại hình An thái tuế và ý nghĩa tư tưởng ở Đài Loan.
Tuyển tập luận văn niên hội Hội Nghiên cứu Tôn giáo
Đài Loan. 2016;(張家麟. 凶神或吉神:論台灣地區
安太歲的類型與思想意涵〉, 《2016台灣宗教學
會年會論文集》, 台灣宗教學會. 2016).
[7] Lê Anh Dũng. Quan Thánh xưa và nay. Hà Nội: Nhà
Xuất bản Văn hóa Thông tin; 1995.
[8] Nguyễn Ngọc Nguyên. Tìm hiểu hình tượng Quan
Công trong văn hóa Trung Hoa [Khóa luận tốt
nghiệp]; 2004. Trường Đại học Khoa học Xã hội
và Nhân văn TP. Hồ Chí Minh.
[9] Lê Văn Sao. Tín ngưỡng Quan Thánh Đế Quân trong
cộng đồng người Hoa tỉnh Trà Vinh [Luận văn thạc sĩ]; 2016.
[10] Nguyễn Thái Hòa. Lược khảo về nguồn gốc tín
ngưỡng thờ Quan Công. Tạp chí Phát triển Kinh
tế - xã hội Đà nẵng. 2013;p. 43–6.
[11] Nguyễn Tử Quang. Tam Quốc bình giảng. Hà Nội:
Nhà Xuất bản Văn học; 2011.
[12] Nguyễn Ngọc Thơ, Nguyễn Ngọc Nguyên. Trung và
nghĩa trong văn hóa Việt Nam – điển cứu hình tượng
Quan Công. Giáo dục và truyền thông với văn hóa
dân gian Đông Nam Bộ. 2013;.
[13] Trịnh Chí Minh. Xã hội và tôn giáo Trung Quốc:
nghiên cứu tư tưởng phổ biến. Đài Bắc: Thư cục
Học sinh Đài Bắc; 1986. (鄭志明.《中國社會與宗
教– 通俗思想的研究》, 台北:台灣學生數據. 1986).
[14] Trương Gia Lân. Ai đã phong thần: nguồn gốc và
quá trình hình thành tín ngưỡng Quan Công ở Đài
Loan. Văn hóa tín ngưỡng Quan Thánh Đế Quân thế
giới. 2016;(張家麟.〈誰在封神:當代台灣關公信
仰脈絡及其形成〉, 《世界觀聖帝君民間信仰文
化》,世界華人民間信仰文化研究中心、南陽文
化學會. 2016).
[15] Trần Ích Nguyên. Tín ngưỡng Quan Công ở Việt
Nam. Tuyển tập nghiên cứu tín ngưỡng Quan Công
và xã hội hiện đại. 2013;p. 490–528. (陳益源.「越
南關帝信仰」,《關帝信仰與現代社會研究論文
集》. 2013: 頁490-528).
[16] Sơn Nam. Đồng bằng sông Cửu Long: nét sinh hoạt
xưa. Nhà Xuất bản TP. Hồ Chí Minh; 1993.
[17] Trần Thị An. Hiển thần và tăng quyền – một khảo
sát về tục thờ thần biển Bắc Bộ và Trung Bộ. Tạp
chí Nghiên cứu và Phát triển. 2012;p. 97–98.
[18] Leong, Frederick T L. Encyclopedia Counseling:
Empowerment. Michigan State University; 2008.
[19] Couto, Richard A. Political and Civic Leadership: A
Reference Handbook. SAGE Publications; 2010.
[20] Watson, James L. Standardizing the gods: the promotion of Tainhou (“Empress of Heaven”) along the
South China Coast, 960-1960. In: David Johnson,
Andrew J, Nathan, Everlyn S Rawski, editors. Popular
Culture in Late Imperial China. Berkeley: University
of California Press; 1985. p. 292–324.
[21] Sutton, Donald S. Introduction: ritual, cultural
standardization and orthopraxy in China: reconsidering James L. Watson’s ideas. Modern China.
2007;33(1):3–21.
[22] Pomeranz, Kenneth. Orthopraxy, orthodoxy and
the godddess(es) of Taishan. Modern China.
2007;33(1):22–46.
[23] Szonyi, Michael. Making claims about stndardization
and orthopraxy in late imperial China: ritual and cults
in the Fuzhou region in light of Watson’s theories.
Modern China. 2007;33(1):47–71.
[24] Faure David, Lưu Chí Vỹ. Chuẩn hóa hay chính thống
hóa? Thảo luận tính nhất thống của văn hóa Trung
Quốc từ tín ngưỡng và lễ nghi dân gian. Học san
Nhân loại học lịch sử. 2008;6(1):75–88. (科大為、
劉志偉.「標準化還是正統化?從民間信仰與禮儀
看中國文化的大一統」,《歷史人類學學刊》.
2008:6卷1: 頁1-21).
[25] Foucault, Michel. Afterword: the subject and
power. In: Michel Foucault, Beyond structuralism and
hermeneutics. Chicago: University of Chicago Press;
1983. p. 208–226.
[26] Jacobs, Jane. Cities and the Wealth of Nations:
Principles of Economic Life. New York City: Vintage; 1984.
[27] Wolf, Arthur P. Gods, ghosts and ancestors. Religion
and Ritual in Chinese Society. 1974;Stanford University Press.
[28] Feuchtwang, Stephan. Domestic and communal worship in Taiwan. Religion and Ritual in Chinese
Society. 1974;Stanford University Press.
[29] Siu, Helen F. Agents and victims in South China:
accomplices in rural revolution. New Haven: Yale
University Press; 1989.
[30] Tạ Quý Văn. Bàn về hiện tượng chuẩn hóa thần minh
qua trường hợp Lão Nhị Ma ở cung Vạn Hòa, Đài
Trung. Tuyển tập luận văn Hội thảo quốc tế Văn hóa
Ma Tổ. 2016;(謝貴文.「從台中萬和宮的老二媽論
神明的標準化」,《第二屆國際媽祖文化學術討
論會論文集》中國福建莆田學院. 2016).
[31] Teun A Van Dijik. Discourse and knowledge. Handbook of discourse analysis. 2012;p. 587–603. James
Paul Gee Michael Handford edited. London: Routledge.
Published
19-June-2019
How to Cite
1.
Nguyen T. CHANGE AND EMPOWERMENT IN THE CULT OF GUAN GONG IN SOUTHERN VIETNAM. journal [Internet]. 19Jun.2019 [cited 22Dec.2024];7(3):56-9. Available from: https://journal.tvu.edu.vn/tvujs_old/index.php/journal/article/view/130