TRANSPARENCY IN THE PROVINCIAL COMPETITIVENESS INDEX: THE CASE OF VINH LONG PROVINCE, VIETNAM
Abstract
The Provincial Competitiveness Index is increasingly being studied in scholarly articles. In 2021, the index was completed and added new indicators to increase the overview, comprehensiveness, and support of the state apparatus in the provinces and cities in public administration and investment attraction. Using the Provincial
Competitiveness Index 2021 Report, the authors have made statistics and analyzed the competitiveness indicators of Vinh Long Province. With theoretical synthesis and analysis of secondary data, the study concentrates on transparency indicators, aiming to detect the positive aspects as the limitations of the province in the context of comparison in the Mekong Delta. Through the results, the authors have proposed the UTAUT2
model to create a theoretical framework to increase the participation and use of electronic information in the business community, which improves PCI and determines the direction of public administration in the coming time.
Downloads
References
https://doi.org/10.1108/eb054287.
[2] Bộ Giao thông Vận tải. Dự án VIE 01/025-2004 Nâng
cao Năng lực cạnh tranh Quốc gia. Hà Nội: Nhà Xuất
bản Giao thông Vận tải; 2004. [Ministry of Transport
of Vietnam. The project VIE 01/025-2004 enhancing national competitive capacity. VIE 01/025-2004.
Hanoi: Transport Publishing House; 2004].
[3] Cổng thông tin điện tử Vĩnh Long. Báo cáo
tình hình kinh tế xã hội năm 2021 của Văn
phòng Ủy ban nhân dân tỉnh Vĩnh Long. 2021.
https://vinhlong.gov.vn/bao-cao-tinh-hinh-kinh-texahoi [Ngày truy cập: 24/06/2022]]. [Vinh Long
Portal. The 2021 socio-economic report from the
People’s Committee Office of Vinh Long Province.
https://vinhlong.gov.vn/bao-cao-tinh-hinh-kinh-texahoi [Accessed 24th June 2022]].
[4] Malesky E, Tuan DA, Thach PN, Ha LT, Lan NN,
Ha NL, Hang NTT. PCI 2015: The Vietnam Provincial Competitiveness Index 2015: Measuring economic governance for business development. Vietnam
Chamber of Commerce and Industry and United
States Agency for International Development. Final
report: 2015.
[5] VCCI-USAID. Tổng hợp dữ liệu PCI. 2022.
https://pcivietnam.vn/du-lieu-pci [Ngày truy cập:
24/06/2022]. [VCCI-USAID. PCI data aggregation.
https://pcivietnam.vn/du-lieu-pci [Accessed 24th June
2022]].
[6] Đậu Anh Tuấn. Môi trường đầu tư kinh doanh qua
góc nhìn của doanh nghiệp có vốn đầu tư nước
ngoài trong các cuộc điều tra chỉ số năng lực cạnh
tranh cấp tỉnh. Trong: Kỷ yếu Diễn đàn Kinh tế mùa
Xuân 2015. 2015; Nghệ An, Việt Nam. [Dau Anh
Tuan. Investment environment from the perspective
of foreign-invested enterprises in provincial competitiveness index surveys. In: Proceedings of the Spring
Economic Forum 2015. Nghe An, Vietnam; 2015].
[7] Hồ Chí Dũng, Nguyễn Hoài Long, Đinh Vân Oanh,
Phạm Thị Kim Thanh, Trần Việt Dũng. Ảnh hưởng
của các yếu tố cấu thành năng lực cạnh tranh cấp tỉnh đến sự hài lòng của doanh nghiệp về môi trường
kinh doanh: Nghiên cứu tại Phú Thọ. Tạp chí Khoa
học Đại học Quốc gia Hà Nội: Kinh tế và Kinh
doanh. 2018;34+3: 1–11. [Ho Chi Dung, Nguyen
Hoai Long, Dinh Van Oanh, Pham Thi Kim Thanh,
Tran Viet Dung. The Effects of Provincial Competitiveness Index (PCI) components on private enterprise
satisfaction with local business environment: the case
of Phu Tho Province. VNU Journal of Economics and
Business. 2018;34+3: 1–11].
[8] Nguyễn Mạnh Cường, Hồ Văn Long. Ảnh hưởng của
chỉ số năng lực cạnh tranh cấp tỉnh đến thu hút vốn
đầu tư trực tiếp nước ngoài tại các tỉnh thành Việt
Nam giai đoạn 20122016. Tạp chí Khoa học & Công
nghệ. 2016;37: 98–106. [Nguyen Manh Cuong, Ho
Van Long. Effects of provincial competitiveness index
on attracting foreign direct investment in provinces of
Vietnam during the period 2012 - 2016. Journal of
Science & Technology - Hanoi University of Industry.
2016;37: 98–106].
[9] Kaufmann D, Kraay A, Lora E, Pritchett L. Growth
without governance [with comments]. Economia.
2002;3(1): 169–229.
[10] Armstrong E. Integrity, transparency and accountability in public administration: Recent trends, regional
and international developments and emerging issues.
United Nations, Department of Economic and Social
Affairs. 2005;1(10): 1–10.
[11] Meijer AJ. Transparent government: Parliamentary
and legal accountability in an information age. Information Polity. 2003;8(1–2): 67–78.
[12] Munoz-Ca ˜ navate navate A, Hípola P. Electronic ˜
administration in Spain: From its beginnings to
the present. Government Information Quarterly.
2011;28(1): 74–90.
[13] Misuraca G. E-governance in Africa, from theory to
action: A handbook on ICTs for local governance.
IDRC. 2007.
[14] Vũ Công Giao, Nguyễn Văn Quân. Chính phủ điện
tử và quản trị nhà nước hiện đại. Tạp chí Khoa học
Đại học Quốc gia Hà Nội: Luật học. 2019;35(3): 42–
51. [Vu Cong Giao, Nguyen Van Quan. E-government
and State governance in the modern time. VNU Journal of Science: Legal Studies. 2019;35(3): 42–51].
[15] Bhatnagar S. E-government: From vision to
implementation-A practical guide with case studies.
Sage; 2004.
[16] Phan Thị Thúy Quỳnh. Tác động của ứng dụng công
nghệ thông tin đến tính minh bạch trong khu vực
công. Tạp chí Kế toán & Kiểm toán. 2020;1+2: 67–
72. [Phan Thi Thuy Quynh. Impact of information
technology applications on transparency in the public
sector. Accounting & Auditing Journal. 2020;1+2:
67–72].
[17] Báo cáo thường niên của Liên minh Viễn thông Quốc
tế (ITU). General Secretariat. 2008. [Annual Report
of the International Telecommucation Union (ITU).
ITU Corporate Annual Report 2008. 2008].
[18] Guida J, Crow M. E-government and e-governance.
ICT4D: Information and Communication Technology
for Development. 2009; 283–320.
[19] Davis F.D. Perceived usefulness, perceived ease of
use, and user acceptance of information technology.
MIS Quarterly. 1989; 319–340.
[20] Alruwaie M. The role of social influence and prior
experience on citizens’ intention to continuing to
use E-government systems: A conceptual framework.
International Journal of Electronic Government Research (IJEGR). 2014;10(4): 1–20.
[21] Venkatesh V, Morris MG, Davis GB, Davis FD.
User acceptance of information technology: Toward
a unified view. MIS Quarterly. 2003: 425–478.
[22] Rogers EM, Singhal A, Quinlan MM. Diffusion of
innovations. In An integrated approach to communication theory and research. Routledge. 2014: 432–448.
[23] Venkatesh V, Thong JY, Xu X. Consumer acceptance
and use of information technology: extending the
unified theory of acceptance and use of technology.
MIS Quarterly. 2012: 157–178.